Leasing operaţional. Beneficiile externalizării
13 May 2021 • ArticleCosturile de deţinere şi administrare ale flotelor nu sunt deloc neglijabile şi pot deveni în timp chiar copleşitoare. Deprecierea, carburantul, anvelopele, întreţinerea, taxele, asigurarea – toate, împreună, exercită presiuni asupra bugetului unei companii. De aceea, tot mai multe firme au apelat la leasingul operaţional, o soluţie care permite exploatarea maşinilor la parametri optimi, fără a fi nevoie să le şi cumpere.
Practic, leasingul operaţional oferă unei companii posibilitatea de a achita o rată ce reflectă utilizarea maşinii, aceasta fiind calculată în funcţie de rulajul anual şi de durata contractului. Compania plăteşte astfel doar pentru ceea ce utilizează, iar la finalul contractului returnează maşinile fără a-şi mai asuma riscul de revânzare.
Dacă şi administrarea este inclusă în contract, adică este externalizată, atunci compania de leasing operaţional va lua asupra sa toate responsabilităţile flotei date în folosinţă, respectiv plata taxelor şi a asigurărilor, reparaţii, întreţinere şi schimbarea anvelopelor. Maşinile sunt înregistrate ca mijloc fix în contabilitatea firmei de leasing, iar cheltuielile cu rata sunt deductibile integral dacă autovehiculele sunt folosite exclusiv în scopul activităţii economice. În plus, în cazul leasingului operaţional, compania care utilizează maşinile nu înregistrează cheltuieli cu amortizarea.
Avantajele externalizării în leasing operațional
Privind în ansamblu avantajele leasingului operaţional, indiferent de mărimea flotei utilizate, directorul comercial al Business Lease, Oana Iancu, este de părere că nu există beneficii mai mari sau mai mici, mai mult sau mai puţin importante, toate trebuind „să se regăsească pe aceeaşi linie”. Astfel, aceasta consideră că un beneficiul important al leasingului operaţional este că „plăteşti cât utilizezi”, iar din perspectiva financiară, costurile sunt uşor de bugetat, ratele fiind fixe pe întreaga durata a contractului. Totodată, directorul comercial al Business Lease, mai arată că externalizarea aduce mai multă siguranţă pentru utilizatori – maşinile sunt întreţinute corespunzător, mentenanţa este realizată la timp, piesele sunt omologate şi nu sunt ratate lucrările de mentenanţă şi întreţinere a autovehiculelor. În plus, leasingul operaţional mai înseamnă şi economie de timp prin prisma faptului că angajaţii interni nu mai sunt nevoiţi să aloce resurse pentru negocierea cu diverşi furnizori sau să îşi programeze vizitele în service, spre exemplu. În cele din urmă, dar nu ultimul, un alt beneficiu important este înregistrarea bunului în contabilitatea companiei de leasing şi preluarea riscului de revânzare de către aceasta, nemaifiind necesar ca beneficiarul să acopere valoarea netă contabilă prin revânzarea maşinii.
Tot la capitolul avantaje, am putea adăuga şi eforturile pe care companiile de leasing operaţional le fac pentru digitalizarea relaţiei cu clienţii. „Permanent căutăm soluţii de digitalizare a funcţionalităţilor uzuale pentru a economisi timpul clienţilor şi utilizatorilor noştri. Astfel, aceştia pot face programări în service sau pot aviza o daună prin intermediul site-ului Business Lease. Credem în relaţii apropiate şi comunicare directă cu clienţii noştri pentru a le înţelege nevoile şi a le oferi soluţii rapide şi la obiect”, subliniază Oana Iancu.
Ca atare, toate aceste avantaje au permis produsului de leasing operaţional să fie utilizat de tot mai multe companii, piaţa de profil dezvoltându-se susţinut în ultima perioadă. De altfel, tocmai dificultăţile economice generate de pandemie i-au scos în evidenţă utilitatea, companiile fiind constrânse să se concentreze pe activitatea de bază şi preferând să le externalizeze pe cele conexe, precum finanţarea şi administrarea flotelor de maşini.
„Clienţii sunt din ce în ce mai informaţi, lucru pe care îl putem observa în solicitările de ofertă primite şi în licitaţiile pe care aceştia le pregătesc. Experienţa aceasta vine din utilizarea produsului şi din înţelegerea lui în practică. În 2020, companiile au preferat să opteze pentru diverse metode de finanţare şi să îşi direcţioneze resursele către investiţii în directă legătură cu businessul. Parcul auto Business Lease a crescut cu aproximativ 20% în 2020 faţă de 2019, iar tendinţa aceasta se menţine şi în primele 3 luni ale acestui an. Observăm un interes în creştere pentru acordarea maşinii ca beneficiu în cadrul organizaţiilor, fapt care ne arată că HR-ul este tot mai mult implicat în negocierile flotelor”, punctează directorul comercial al Business Lease, Oana Iancu.
La rândul său, Radu Manea, Head of Fleet Management Porsche Finance Group Romania (PFG), consideră că leasingul operaţional cunoaşte o tendinţă crescătoare pe piaţa din România, atât în rândul persoanelor fizice, cât şi a companiilor, datorită preciziei cu care serviciul funcţionează în avantajul clientului: „Serviciul este, din punctul nostru de vedere, perfect adaptat acestei perioade, răspunzând nevoii de mobilitate a clienţilor – doresc să poată utiliza o maşină fără a investi consistent într-o achiziţie la momentul actual. Considerăm că piaţa de leasing operaţional este o piaţa matură de ceva timp deja, în special în cazul clienţilor de flotă”.
În acest context, Radu Manea enumeră nu mai puţin de şase avantaje-cheie, indiferent de mărimea flotei utilizate:
– Serviciul oferă acces rapid la un automobil persoanelor sau companiilor interesate de utilizare şi nu de proprietate.
– Avansul poate fi chiar 0, dacă bonitatea clientului o permite, fără a implica blocarea lichidităţilor pentru achiziţia maşinii.
– Toate serviciile pot fi acoperite – nu doar finanţarea, ci şi asigurările, servicii de mentenanţă sau alte servicii suplimentare cum ar fi card de carburant, anvelope, taxe de drum etc
– Clientul plăteşte exact ceea ce utilizează. Chiria lunară fixă reflectă gradul de utilizare al maşinii.
– Este o soluţie de mobilitate personalizată – costul lunar reiese direct din tipul de vehiculul preferat şi de parametrii finanţării alese (durata, rulaj).
– La finalul contractului clientul nu mai are grija revânzării produsului, putând alege altul adaptat nevoilor sale.
Tot în avantajul clientului, directorul diviziei de Fleet Management arată că Porsche Finance Group dezvoltase deja înainte de declanşarea pandemiei o serie de soluţii de digitalizare: „Am accelerat şi noi procese pe fondul unei creşteri a încrederii clienţilor pentru plăţi online, inclusiv finanţarea achiziţiei de maşini. Astfel, am înregistrat un avans important pe segmentul online, de altfel, o tendinţă majoră la nivel global, atât pentru piaţa auto, cât şi pentru cea financiară. Anul acesta vom continua să investim în acest domeniul al digitalizării, pentru a aduce produsele şi serviciile noastre mai aproape de clienţi, accesibile rapid şi uşor – doar online, doar offline sau într-o experienţă integrată”.
Ce maşini aleg firmele în pandemie
Pandemia a influenţat preferinţele în materie de autovehicule, atât din punctul de vedere al motorizării, cât şi al clasei acestora.
„Se fac mai puţini kilometri şi, în consecinţă, se menţine preferinţa pentru benzină. Aceasta vine însă şi pe fondul absenţei motorizărilor diesel pe clasele mai mici. Ce ne aşteptăm să se întâmple în următoarea perioadă este ca organizaţiile să opteze pentru clase mai mici şi să reducă pachetul de opţionale la nivel de management. Nu este o tendinţă conturată de cifre, ci o constantă în discuţiile pe care le avem cu clienţii noştri, în prezent, în cadrul proiectelor noastre de consultanţă pe politicile auto. Rămâne să vedem dacă aceasta va fi direcţia către care organizaţiile se vor îndrepta anul acesta”, explică Oana Iancu, directorul comercial al Business Lease.
Din punctul de vedere al directorului diviziei de Fleet Management din cadrul PFG, clienţii companiei manifestă o cerere în creştere pentru produsele din segmentul flotelor de maşini electrice şi hibrid.
„Ca finanţator al mărcilor grupului Volkswagen, unul dintre liderii şi promotorii mobilităţii electrice în Europa, Porsche Finance Group oferă soluţii complete de finanţare si asigurare pentru vehiculele electrice şi hibrid ale grupului – vorbim aici de modelele e-Golf, e-Up!, Volkswagen Passat GTE, SKODA Citigo iV, SKODA Superb iV, SKODA Enyaq, e-Tron şi, bineînţeles, Volkswagen ID 3 şi ID4. În rest, opţiunea pentru un anumit model sau o anumită marcă auto ţine foarte mult de modul şi scopul utilizării şi este, astfel, diferită de la client la client”, precizează Radu Manea. În ceea ce priveşte vehiculele comerciale, acesta consideră că, indiferent dacă vorbim despre soluţii de leasing financiar sau leasing operaţional, cererea pentru produse de finanţare a achiziţiei de utilitare a crescut. „Modelele preferate au fost cele care au răspuns nevoilor companiei de adaptare la noua realitate, cu o pondere crescută a comerţului electronic”, arată directorului diviziei de Fleet Management din cadrul PFG, Radu Manea.
Aceeaşi opinie este împărtăşită şi de Mircea Ungureanu, manager Customer Services & Products în cadrul Business Lease, care subliniază că alegerea unui model de vehicul utilitar este extrem de mult bazată pe nevoia efectivă a clientului.
„În alegerea unui autovehicul utilitar, clienţii au în vedere sarcinile pe care acest tip de autovehicul trebuie să le îndeplinească, costurile potenţiale de operare (întreţinere, consum combustibil), potenţialul/ versatilitatea în ceea ce priveşte transformarea unui vehicul utilitar de tip şasiu/van în funcţie de specificul business-ului fiecărui client (benă rabatabilă, construcţie stil benă acoperită, box, refrigerare etc.), precum şi de sarcina utilă rămasă post-carosare”, precizează Mircea Ungureanu.
Acesta arată că deciziile de alegere a utilitarelor sunt fundamentate pe diverse criterii, precum experienţele pozitive avute în trecut cu o anumită marcă (ţinând cont de experienţa companiei şi de modul de utilizare), experienţele unor companii partenere sau concurente din piaţă, trendsetters, care utilizează un anumit model şi, din ce în ce mai des, de experienţa şi informaţiile primite din partea specialiştilor Business Lease, informaţii bazate pe istoricul flotelor administrate de compania de lesing operaţional, precum şi pe feedbackul primit din partea clienţilor, coroborat cu cifrele raportate pentru costurile de întreţinere/exploatare şi luând în calcul modul de exploatare.
„Luând în considerare clienţii Business Lease, observăm o creştere a vânzărilor în zona calitativă şi mai puţin orientată către preţul de vânzare al maşinii. Astfel clienţii, ca urmare a discuţiilor avute cu specialiştii noştri, au optat mai mult pentru mărci precum Mercedes, Iveco, în detrimentul mărcilor cu preţ de vânzare mai mic. Evident, Dacia Dokker este liderul absolut în clasa mică, având în vedere preţul extrem de atractiv, dar şi costurile de exploatare competitive”, menţionează Mircea Ungureanu, manager Customer Services & Products.
Cu toate acestea, oficialul Business Lease reaminteşte că 2020 a fost un an de scădere, în principiu, pentru toată piaţa de vehicule comerciale, având în vedere că au fost livrate, în total, 16.088 unităţi, în comparaţie cu anul 2019 când au fost vândute 20.948 unităţi, rezultând astfel un minus 23,2%.
Nici prima lună din 2021 nu a fost cu mult mai promiţătoare, deşi scăderea pieţei de vehicule comerciale s-a mai temperat, la 15,8%, comparativ cu ianuarie 2020. Potrivit datelor APIA, au fost livrate 1.305 unităţi, din care:
– Ford – 253 unităţi, creştere de 14,5% comparativ cu ianuarie 2020
– Dacia – 246 unităţi, scădere de 26,6% comparativ cu ianuarie 2020
– Iveco – 162 unităţi, creştere de 82.2% comparativ cu ianuarie 2020
– Renault – 156 unităţi, scădere de 22.8% comparativ cu ianuarie 2020
– Mercedes Benz – 141 unităţi, scădere de 23% comparativ cu ianuarie 2020
Tendinţe 2021 în leasing operaţional
Potrivit directorului comercial al Business Lease, Oana Iancu, atenţia firmelor rămâne concentrată, în primul rând, asupra costurilor. Cum pandemia a dus la scăderea numărului de kilometri parcurşi de maşinile de companie, acest fapt a favorizat motorizările pe benzină şi electrice. „Putem vedea o creştere în numărul de cereri de autovehiculele electrice, însă vorbim de achiziţii punctuale, menite să le ofere companiilor posibilitatea de a analiza comportamentul autovehiculelor electrice şi eficienţa lor ca soluţii de mobilitate”, explică aceasta.
O altă tendinţă sesizată în această perioadă este grija crescută a companiilor pentru angajat şi pentru siguranţa acestuia care impune, pe de o parte HR-ul la masa negocierilor de flote, şi, pe de altă parte, conduce la o suplimentare şi diversificare a soluţiilor de mobilitate.
„În perioada de pandemie s-a apelat foarte mult la prelungiri şi la contactele de închiriere pe termen mai scurt. Preferinţa aceasta pentru Short Term Lease vine să susţină organizaţiile în această perioadă în care au mai puţină vizibilitate asupra evoluţiei lucrurilor pe termen mediu şi lung, dar şi în proiectele speciale pe care le derulează. Solicitări susţinute pentru aceste două soluţii au venit dinspre companiile care activează în logistică, FMCG şi industria farmaceutică”, conchide Oana Iancu, directorul comercial al Business Lease.
Din punctul de vedere al lui Radu Manea, Head of Fleet Management Porsche Finance Group Romania, principala tendinţă din partea clienţilor, persoane fizice sau companii, este aceea de a opta din ce în ce mai mult pentru soluţii alternative blocării unor fonduri importante în vederea achiziţiei de maşini. „Clienţii apreciază mai mult experienţa folosirii maşinii şi nu mai caută la fel de mult să o deţină în proprietate”, spune acesta.
De altfel, Radu Manea reiterează că evoluţia tehnologică şi varietatea de modele din piaţă susţin evoluţia unor produse precum leasingul operaţional, acesta oferind acces rapid şi facil la modele noi şi un sistem de chirie lunară corelat cu utilizarea, eliminând preocuparea pentru birocraţia la achiziţia maşinii şi riscul asociat revânzării.
(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2021)
Sursa: Flote Auto