Istoric Stațiunea Mamaia – File de poveste și perspective de a deveni un reper internațional

11 Februarie 2024 • Investitii

Istoric Stațiunea Mamaia – File de poveste și perspective de a deveni un reper internațional

Stațiunea Mamaia, cunoscută astăzi drept o destinație de vacanță de lux și cea mai modernă stațiune de pe litoralul românesc, include în istoricul său perioade glorioase, dar și etape de reconstrucție și redresare, generate de evenimentele din scena politică, economică și socială.

Dezvoltarea vizibilă din ultimii ani și oficializarea zonei Mamaia Nord drept o stațiune oferă perspective pozitive asupra evoluției Stațiunilor Mamaia și Mamaia Nord, cu obiective de atragere a unui număr cât mai mare de turiști interni și, în principal externi, pe toată perioada anului, nu doar în lunile de vară.

Stațiunea Mamaia, istorie de mai bine de 100 de ani

Stațiunea Mamaia datează încă din anul 1906, atunci când, după dezvoltarea portului maritim din Constanța, trebuia amenajată o nouă plajă. Inaugurarea Stațiunii Mamaia a avut loc pe 22 August 1906, odată cu primele construcții realizate cu obiectiv turistic, amplasate pe fâșia care desparte și astăzi Marea Neagră de Lacul Siutghiol.

Pe actualul Bulevard Mamaia a fost executată o cale ferată care făcea la momentul respectiv legătura dintre stațiune și gara din Constanța, pentru transportul turiștilor.

În urma unui incendiu din anul 1920 și imediat după terminarea Primului Război Mondial, Stațiunea a intrat într-un nou proces de amenajare, fiind construite rezidența de vară a familiei regale și spații moderne de cazare, respectiv vile și hoteluri. Perioada interbelică a fost una deosebit de bună pentru Stațiunea Mamaia, atunci când a devenit cunoscută inclusiv în străinătate și a început să primească primii turiști străini.

Al Doilea Război Mondial a reprezentat o nouă cumpănă pentru Stațiunea Mamaia, aceasta suportând distrugeri semnificative, iar reconstrucția întârziind să apară până în anii 1950, atunci când, sub conducerea regimului comunist, stațiunea a fost reconstruită cu obiectivul atragerii în țară a capitalului străin prin turism.

În perioada comunistă au fost construite zeci de hoteluri și restaurante și au fost amenajate locuri pentru spectacole și activități sportive. Au fost ani de glorie pentru Stațiunea Mamaia, aceasta reușind să se claseze în topul stațiunilor maritime din Europa și să atragă un număr impresionant de turiști străini.

După anul 1989, Stațiunea Mamaia a suportat o pierdere majoră în rândul turiștilor străini, însă turiștii români au început să migreze către stațiunea din nordul litoralului. Mamaia a atras turiștii cu plajele sale generoase, natura impresionantă, prin prisma poziționării între mare și lac, dar și cu hotelurile moderne și datorită gradului de dezvoltare pe care îl prezenta stațiunea, în comparație cu alte destinații de la malul românesc al Mării Negre.

Stațiunea Mamaia Nord, evoluție către modern și exclusivism

Începând cu anul 1990, în Stațiunea Mamaia a urmat o perioadă de modernizare și reorganizare din punct de vedere strategic, pentru atragerea cât mai multor turiști străini. Infrastructura a fost îmbunătățită, noi facilități de agrement au fost dezvoltate, iar Mamaia a devenit cunoscută pentru distracțiile de noapte, evenimentele exclusiviste și restaurantele de lux.

Popularitatea Stațiunii Mamaia și gradul mare de ocupare turistică au convers către o dezvoltare firească a Stațiunii Mamaia Nord. În căutarea plajelor amenajate modern și a experiențelor exclusiviste, turiștii au migrat către nordul stațiunii. Observând cererea ridicată pentru zonă, au fost realizate investiții în infrastructură, aspectul arhitectural a fost îmbunătățit și capacitatea de cazare a crescut de la an la an.

Regiunea de la granița Năvodari – Mamaia a fost unanim percepută drept Mamaia Nord, iar în anul 2023, a fost recunoscută oficial, primind statut de Stațiune.

Acest fapt oferă certitudinea că Mamaia Nord se află în plină ascensiune, fiind programate investiții de ordinul milioanelor de euro în îmbunătățirea accesului către stațiune, promovarea la nivel internațional și implementarea unei strategii de atragere a turiștilor pe toată perioada anului.

Sezonalitatea și calitatea redusă a serviciilor și a condițiilor de cazare restrângeau cu mult potențialul zonei, contribuția horeca în economia Constanței fiind atunci sub 8%, deși județul ocupă prima poziție privind suprafețele alocate unităților de cazare, cu peste 460.000 mp.

Lipsa structurilor de cazare deschise în perioada Octombrie - Aprilie, dar și lipsa alternativelor de petrecere a timpului în anotimpurile când vremea nu este favorabilă băilor în mare și relaxării în razele soarelui generează pierderi majore turismului și implicit economiei județului Constanța.

Acest lucru se întâmplă în ciuda beneficiilor extraordinare pe care aerul marin și mediul albastru le au pentru sănătate și a peisajelor spectaculoase, cu efect terapeutic, pe care Marea Neagră le oferă în fiecare anotimp.

Având în vedere planurile de dezvoltare ale OMD Stațiunea Mamaia și ale celui mai mare resort de 5 stele din România, se întrevede un viitor strălucit pentru turismul local. În consecință, se deschid noi capitole în istoria Stațiunii Mamaia, având încrederea că perla litoralului românesc a trecut cu succes testul timpului și rămâne în topul preferințelor turiștilor.

Sursa: Nordis