Vânzările de locuințe în 2018: se acutizează sensibilitatea la preț a cumpărătorilor!

16 Iulie 2018

Vânzările de locuințe în 2018: se acutizează sensibilitatea la preț a cumpărătorilor!

9 iulie 2018 Adriana Lefter

2018 a început, în general vorbind, sub auspicii pozitive pentru piața vânzărilor de locuințe – iar asta în special datorită cererii solide de pe acest segment. După primele șase luni din an, însă, este evident că 2018 are propriile sale provocări.

Igor Postovanu, broker/owner al agenției bucureștene Sims Parkman și președinte al APAIR (Asociația Profesională a Agenților Imobiliari din România), simte că piața este marcată, în momentul de față, de „o atenție și o circumspecție din partea cumpărătorilor și o îngrijorare legat de ce se va intâmpla”. Sensibilitatea la preț a clienților dornici să achiziționeze o locuință – o reminescență a perioadei de recesiune, de altfel – s-a acutizat și mai mult în ultimele trei luni ale anului, pe fondul schimbărilor în materie de creditare.

Este vorba, pe de o parte, de creșterea ROBOR, iar, pe de altă parte, de cea a cursului euro. Pentru mulți români, ambii factori au ca efect direct scăderea sumei pe care o pot împrumuta de la bancă – în vreme ce alții, aflați până acum la limită, poate că nici nu se mai încadrează pentru un credit (cel puțin nu pentru cât ar avea nevoie). Igor Postovanu mărturisește că a avut cumpărători care și-au retras ofertele din pricina faptului că nu se mai încadrau să primească de la bancă cât scontau inițial.

Prețul, principalul avantaj de vânzare

„Pe clienții cumpărători îi simt foarte atenți la pe ce dau banii, în special la raportul calitate-preț”, spune, în acest context, Igor Postovanu. Acesta povestește că s-a întâmplat să aibă proprietăți bune, foarte potrivite pentru anumiți clienți – care erau și deciși să cumpere – dar care nu au fost tranzacționate din cauza unei diferențe de preț de ordinul a 2.000-3.000 de euro.

În special în cazul apartamentelor vechi din cartiere, punctează reprezentantul Sims Parkman, dacă o locuință este, să zicem, cu 2-3% peste prețul pieței, aceasta nu se vinde. „Dacă proprietatea nu are anumite avantaje de vânzare – o poziție foarte bună, amenajări etc. – prețul devine și mai critic”, subliniază acesta. De fapt, adaugă el, prețul ar trebui să fie principalul avantaj de vânzare – cel puțin pentru o proprietate din categoria mass-market.

Piața are suișuri și coborâșuri, „funcționează și nu prea”

Așa se explică faptul că, în ultimele trei luni ale acestui an, activitatea din piață a încetinit vizibil, iar durata de vânzare a proprietăților s-a prelungit. Față de perioada similară a anului trecut, prețurile de tranzacționare sunt ceva mai mari, însă diferența nu e atât de mare pe cât ar lăsa de crezut optimismul vânzătorilor.

Claudiu Hațegan, broker/owner al agenției Klauss & Partners din Capitală, spune că piața este una atipică in 2018, asemuind-o cu o zonă gri. Aceasta are suișuri și coborâșuri, „funcționează și nu prea”. Sunt perioade în care încheie tranzacții doar cei care au strict o nevoie. În opinia sa, lucrurile ar putea să meargă mai bine, dar sunt tulburate de creșterea euro și de cea a ROBOR. „E o perioadă în care oamenii sunt foarte influențați de ceea ce se întâmplă în mediul economico-politic-bancar”, subliniază Claudiu Hațegan.

Sursa: Imobiliare